De Tekenschool

Cursus Coachend Tekenen

Ongeacht wat er wordt getekend onthult deze veel over de persoon die het maakt. Het is een krachtig middel voor hulpverleners om een dieper begrip van de ander te verwerven. Door middel van tekenen kan iemand zijn creatieve en artistieke vaardigheden verder ontplooien, wat een waardevol proces van zelfontwikkeling stimuleert.

Het stimuleren van cliënten om tekeningen te maken is een buitengewoon effectieve methode voor hulpverleners om inzicht te krijgen in de problematiek en toe te werken naar oplossingen voor mensen die worstelen met verschillende uitdagingen.

Maar welke tekeningen zijn het meest geschikt bij specifieke problemen? Wat onthult een tekening allemaal? Hoe leer je de subtiele boodschappen in een tekening te interpreteren? En welk verhaal vertelt een tekening over een individu?

In 10 boeiende lesdagen gaan we leren en onderzoeken welke gedrag past bij mensen met problemen. Dan gaan we zelf tekenen en ervaren welke tekeningen hierbij helpen. Door veel zelf te oefenen met medestudenten leer je door te doen. Na onze cursus kun je het tekenen inzetten als instrument bij andere mensen met problemen en/of jezelf beter leren kennen.

Ontdek de helende kracht van coachend tekenen en schrijf je nu in voor onze inspirerende workshop!

Voor wie is de cursus geschikt?

Deze cursus is perfect afgestemd op coaches, SPW/H-professionals, hulpverleners, docenten, psychologen en iedereen die een diepgaand inzicht wil krijgen in de boodschap die schuilgaat achter een tekening.

Op donderdag 25 januari 2024 gaan we van start met een 10-daagse cursus Coachend Tekenen. Iedere maand op een maandag gaan wij in 1 cursusdag aan de slag met de onderwerpen die hieronder worden beschreven:

Lesprogramma

Lesdag DatumsOnderwerp
Dag 1 25 januari 2024Coachen en tekeningen ‘lezen’
Dag 2 22 februariInductietechnieken
Dag 3 21 maartSprookjes als metafoor
Dag 4 18 aprilTrauma en zelfhelend vermogen
Dag 5 6 juniHechtingsproblematiek
Dag 6 18 juliDwang en liegen
Dag 7 22 augustusAngststoornissen
Dag 8 19 septemberIemand in ‘zijn kracht zetten’
Dag 9 17 oktoberVerschillende coaching vormen
Dag 10 28 novemberAan de slag als tekencoach

Inhoud lesprogramma

Dag 1: Wat ga je doen als Tekencoach?

Dag 2: inductietechnieken; meditatie, visualisatie en geleide fantasie.

Dag 3: Sprookjes gebruiken als metafoor.

Dag 4: Trauma en zelfhelend vermogen.

Dag 5: Hechtingsproblemen.

Dag 6: Liegen.

Dag 7: Angsten.

Dag 8: Tekeningen om iemand in ‘zijn kracht te zetten.’

Dag 9: Tekeningen met verschillende coaching vormen.

Dag 10: Hoe ga je aan de slag als tekencoach?

Inhoud lesdag

Informatie: